قرارداد پیمان مدیریت چیست؟ توضیحات کامل و نمونه قرارداد پیمان مدیریت

قرارداد پیمان مدیریت

دسترسی سریع به عناوین

فهرست مطالب
به این مطلب امتیاز دهید

پیمان مدیریت چیست؟

این روش در شرایطی که بازار دارای نواسان است و ساخت و ساز های کوچک رواج بیشتری دارند بیشتر متداول است. در پیمان مدیریت بدین صورت که در صورت کاهش هزینه هادستمزدِ مدیرِ طرح کاهش و در صورت افزایش قیمت ها افزایش می یابد. درحالت هایی نیز که صاحب ملک قصد اعمال تغییرات در بخش های مختلف اجرایی در حین اجرای پروژه را دارد این روش کاربرد دارد.

مشارکت در ساخت ویلا

این روش نیز همانند روش کنتراتی و تحویل کلید فواید و معایبی دارد

  • شناور بودن حق الزحمه پیمانکار،دربازارهای دارای نوسانات شدید شرایط مطلوبی رابرای اجرای به موقع و با کیفیت بنا به وجود می آورد.
  • کارفرمایانی که علاقه دارند در جریان تمامی مراحل اجرای پروژه بوده و اعمال نظر نیز نمایند در روش پیمان مدیریت این امکان برای انها وجود دارد.
  • در این روش پرداخت هزینه های اجرای پروژه در بازه های زمانی کوتاه تر و به صورت مبالغ کمتربه پیمانکار با توجه به پیشرفت پروژه دریافت می شود.
  • در صورت تصمیم به توقف پروژه در حین اجرای کار به دلایلی نظیر عدم ثبات بازار و یا عدم امکان تامین مالی پروژه خسارات بسیار کمتری نسبت به دیگر حالت های قرارداد متوجه صاحب ملک (کارفرما)خواهد بود.
  • عدم ثابت بودن قیمت ها و شناوری آن با قیمت های بازارکه درصورت افزایش قیمت ها موجب افزایش هزینه اجرا خواهد گردید. درصورتیکه در روشهای مقطوع نوسان قیمت به عهده پیمانکار بوده و کاهش یا افزایش قیمت ها تاثیری در مبلغ پرداختی کارفرما ندارد.

پرداخت حق الزحمه به پیمانکار در روش غیر از تحویل کلید

با تمام این تفاسیر روش «کلید تحویل» تنها روش ساخت ویلا نیست، بلکه کارفرما می تواند یک پیمانکار اصلی را به عنوان مدیر طرح برای اجرای مفاد قرارداد منسوب کند و در ازای آن درصدی از مخارج کل و یا مخارج قسمتی از پروژه را به عنوان حق الزحمه دریافت می نماید. مدیر طرح به عنوان امین و وکیل کارفرما با اطلاع وی اقدام به خرید مصالح و گزینش پیمانکاران می نماید و به همین منظور مبلغی را، در ازای ارائه تضمین، از کارفرما دریافت می نماید و با ارائه صورت های هزینه شامل هزینه های جاری پروژه و حق الزحمه مدیر پس از کسر سپرده حسن انجام کار، حداکثر تا سقف مبلغ تعیین شده و در بازه های زمانی ماهیانه و یا مدت کوتاه تر، اقدام به اخذ وجوه هزینه شده از کارفرما می نماید. از این روش معمولا به نام «پیمان مدیریت» یاد می شود.

پیمانکاری ساخت ویلا
پیمانکاری ساخت ویلا

روش ساخت کنتراتی ویلا چندین مزیت و ایراد دارد

  • به دلیل مشخص بودن تمام جزئیات پروژه در زمان عقد قرارداد نیازی به هماهنگی های زمان بر بین کارفرما و پیمانکار وجود ندارد و بر سرعت کار افزوده می گردد.
  • قیمت پروژه به صورت مقطوع در ابتدای پروژه بسته می شود و تمامی نوسانات بازار را پوشش می دهد و کاهش و یا افزایش قیمت ها تاثیری بر مبلغ پرداختی کارفرما به پیمانکار ندارد.
  • کارفرما از جزئیات کاری و مشکلات به دور می ماند و مسئولیت تمامی عوامل اجرایی و مصالح و پرداخت های جزء به عهده پیمانکار است.
  • صورت وضعیت ها در این روش بسیار ساده و بررسی آنها آسان می باشد از این رو روابط مالی بین کارفرما و پیمانکار از مشکلات دیگر روش ها به دور می ماند.
  • در این روش به علت بسته بودن قرارداد می بایستی تمامی جزئیات نهایی مورد نیاز مشتری در ابتدا و پیش از اجرای پروژه از سوی مشتری مشخص شده باشد.
  • به علت بسته بودن قرارداد امکان تغییر در کل یا بخشی از پروژه عملا وجود نخواهد ندارد.
  • در زمان هایی که بازار نوسانات غیر عادی دارد معمولا پیمانکار دچار مشکل شده و عملیات پروژه متوقف می گردد.
  • در صورت عدم تامین منابع مالی از سوی کارفرما با توجه به مبالغ بالای قرارداد خسارات زیادی متوجه کارفرما می گردد و عملا توقف قرارداد امکان پذیر نمی باشد.

اگر قصد خرید ویلا در تهراندشت و سرخاب را دارید به صفحه اصلی ما بروید

نمونه قرارداد پیمان مدیریت

این قرارداد فی مابین شرکت … به نمایندگی آقای … که کارفرما نامیده می شود از یک طرف و پیمانکار … به نمایندگی آقای … به نشانی … خیابان … پلاک … که منبعد پیمانکار نامیده می شود به شرح ذیل منعقد میگردد

ماده یک- موضوع قرارداد و شرح عملیات:

الف- موضوع قرارداد عبارت است از:

بازسازی طبقه … و راه پله ساختمان شماره … شرکت واقع در آدرس: … خیابان … پلاک …

ب- شرح عملیات :

ماده دو- مبلغ کل قرارداد و نحوه پرداخت:

مبلغ کل قرارداد … ریال و به حروف … ریال می باشد.

الف- … مبلغ فوق بعنوان پیش پرداخت در وجه پیمانکار و در ازای چک تضمین پرداخت می گردد و باقیمانده مبلغ قرارداد طی دو قسط مساوی متناسب با میزان پیشرفت کار و براساس درخواست کتبی پیمانکار صورت می گیرد.

 تبصرهکلیه کسورات قانونی این قرارداد بعهده پیمانکار می باشد.

ب- در صورت بروز عملیات خارج از موضوع قرارداد در حین انجام کار، موضوع حادث شده خارج از مبلغ ماده 2 قرارداد بوده وبا اعلام پیمانکار به کارفرما و توافق جدید انجام پذیر است.

ج- درصورت تاخیر پیمانکار در انجام موضوع قرارداد به ازاء هر روز تاخیر مبلغ … ریال از مطالبات پیمانکار کسر خواهد شد.

د- تهیه کلیه مواد و مصالح مصرفی بعهده پیمانکار می باشد.

ه- در صورتیکه پیمانکار در اجرای موضوع قرارداد از کارگر استفاده ننماید براساس دستور العمل مورخ … سازمان تامین اجتماعی از شمول ماده 38 قانون تامین اجتماعی خارج خواهد بود.

 ماده سه- مدت قرارداد:

مدت قرارداد از تاریخ … لغایت … به مدت … میباشد.

 ماده چهار- تعهدات پیمانکار:

پیمانکار متعهد میشود:

الف- پیمانکار موظف است کلیه عملیات موضوع قرارداد را طبق نقشه ها یطراحی و مطابق مشخصات و دستورات کارفرما با بهتری روش اجرا نموده، بطوریکه کارهای انجام شده مورد قبول نماینده کارفرما باشد.

ب- پیمانکار تایید می نماید از قوانین مربوط به کار در محدوده شرح وظایف خود طبق قرارداد حاضر مطلع بوده و متعهد به اجرای تمامی آنها می باشد.

ج- پیمانکار متعهد می گردد هرگاه در اثر تخلف و یا بی توجهی در محدوده شرح وظایف وی به تاسیسات موجود در کارگاه، مواد و مصالح مربوط به کارفرما خساراتی وارد آید ملزم به جبران باشد.

ه- پیمانکار متعهد می شود چنانچه قسمتی از کار مطابق نقشه و مشخصات فنی اجرا نگردد ملزم به ترمیم و اصلاح آن مطابق نظر کارفرما خواهد بود.

و- کارکنان پیمانکار می بایستی از هر جهت صلاحیت انجام کار محوله را داشته باشند.

ز- پیمانکار متعهد می گردد چنانچه ابزار و تجهیزاتی از طرف کارفرما در اختیارش قرارداده شود، در پایان کار عیناً مسترد نماید و در صورت وارد شدن خسارت می بایستی نسبت به جبران آن اقدام نماید.

ح- پیمانکار شخصاً در انجام عملیات موضوع قرارداد مباشرت نموده و آنرا کلاً یا جزئاً به غیر واگذار ننماید.

ماده شش- دوره تضمین:

دوره تضمین اجرای موضوع قرارداد … ماه تعیین می گردد و اگر در این مدت در اجرای موضوع قرارداد ایراد و اشکال ایجاد شود پیمانکار مکلف می باشد به هزینه خود رفع عیب نماید .

ماده هفت- حل اختلاف:

در صورتیکه اختلافی فی ما بین کارفرما و پیمانکار پیش آید، اعم از اینکه مربوط به اجرای عملیات موضوع قرارداد و یا مربوط به تفسیر و تعبیر هر یک از مواد قرارداد باشد چنانچه طرفین نتوانند موضوع اختلاف را بطریق توافق رفع نمایند شرایط عمومی پیمان منتشره از سازمان مدیریت و برنامه ریزی ملاک عمل قرار خواهد گرفت و در غیر اینصورت از طریق مراجع صالحه قانونی، موضوع اختلاف حل و فصل خواهد شد و پیمانکار ملزم است تا زمان حل اختلاف، تعهداتی را که موجب قرارداد بعهده دارد اجرا نماید.

ماده هشت- نشانی طرفین قرارداد:

آدرس کارفرما …

آدرس پیمانکار …

این قرارداد مشتمل بر 9 ماده و یک تبصره، در … نسخه تنظیم و به امضا طرفین رسیده است که عینا حکم واحد دارد.

 

شرکت پیمانکار:                                                               شرکت کارفرما:

  به مدیریت                                                                       به مدیریت

دانلود فایل ورد قرارداد پیمان مدیریت

دانلود فایل پی دی اف قرارداد پیمان مدیریت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *