نکاتی که باید درباره خرید زمین و باغچه بدانید تا کلاه سرتان نرود

نکات خرید زمین و باغچه

دسترسی سریع به عناوین

فهرست مطالب
2.5/5 - (2 امتیاز)

نکاتی درباره خرید زمین و باغچه

بسیاری از افراد در زندگی شان دست کم یکبار به این فکر افتاده اند که دست به خرید زمین و یا یک باغچه بزنند و عده ی زیادی از افراد طی چندین سال سرمایه خودشان را پس انداز می کنند تا بتوانند برای خودشان یک قطعه زمین را مهیا سازند؛ اما خرید املاک لزوما کار آسانی نیست و فرآیند خرید زمین ممکن است گاهی اوقات آنقدر پیچیده شود که به گمراهی افراد بیانجامد؛ این پیچیدگی ها و سردرگمی مردم معمولا باعث کلاهبرداری هایی می شود که خود پرونده های بسیاری را در دادگاه ها تشکیل می دهد.

دلایل خرید زمین و باغچه

امروزه به دلیل آلودگی، شلوغی شهر ها و یکنواخت شدن زندگی شهری خرید ویلا باغ و زمین در مناطق خوش آب و هوا بیشتر شده است و بیشتر افراد ترجیه می دهند در هر فرصتی که می توانند خودشان را از زندگی شهری دور کنند و به املاک خودشان در مناطق خوش آب و هوا سر بزنند. همین عوامل باعث می شود که بسیاری از افراد فریب افراد سود جو را بخورند و هر زمینی را که به آن ها پیشنهاد شد خریداری کنند.

دقت کنید که خرید یک زمین کشاورزی یا باغچه به سادگی خرید یک آپارتمان نیست و معمولا افراد به سراغ مشاوران املاک می روند، نکته ی جالب این است که بخش بزرگی از پرونده های کلاهبرداری و جرایم مرتبط با مسکن به مشاوران املاک بر می گردد. این قضیه خود حاکی این است که صرفا مراجعه کردن به یک آژانس املاک و عقد قولنامه در بنگاه کافی نیست و می تواند مشکل زا نیز باشد. پس در نظر داشته باشید مشاوری که انتخاب می کنید مورد اعتماد باشد و دارای مجوزِ رسمی از اتحادیه مشاورین املاک باشد ، که ویلا رز دارای این مجوز می باشد.

امکاناتی که ملک مورد نظر باید داشته باشد

برای خرید یک زمین و یا یک باغچه ی خوب برای ساخت ویلا در مرحله ی اول شرایط آب و هوایی منطقه را زیر نظر داشته باشید و دقت کنید که چه کاربری ای برای زمین خود در نظر دارید. با توجه به نوع کاربری مورد نظرتان به عواملی چون دمای هوا، میزان بارش در منظقه ی مورد نظر، ارتفاع از دریا و … توجه کنید. اگر هم قصد دارید در زمین خود به کشاورزی بپردازید سعی کنید زمین خود را در منظقه ای خوش آب و هوا بخرید تا دغدغه ی کمبود آب نداشته باشید، البته اگر قصد کشت محصولاتی را دارید که به آب کمی نیاز دارد لزومی به خرید زمین در منظقه ی پر بارش نیست.

برای خرید یک زمین فاصله ی آن از شهر ها و امکانات رفاهی را در نظر داشته باشید، زیرا در صورت دور بودن از خدمات و منابع مورد نیاز، زمین تان می تواند هزینه های بیشتری برای شما ایجاد کند، پس امکاناتی نظیر برق و مسیر عبور و مرور را در نظر داشته باشید.
در هنگام خرید زمین به موقعیت جغرافیایی زمین و آفتاب گیر بودن آن باید توجه کنید، دقت کنید که تمام گیاهان به نور خورشید نیاز دارند و اگر جهت زمین شما طوری باشد که نور آفتاب به طور مناسب به آن نرسد، زمین تان مناسب کشت و زرع نخواهد بود و زمین، بار کمی خواهد داد. یعنی اگر زمین شما در دامنه تپه ها قرار داشته باشد و پشت به مشرق باشد شدت نور کمی به این زمین می رسد و کافی نخواهد بود.

اگر قبل از خرید زمین قصد کشت محصول خاصی را در سر داشتید، باید بدانید که برای کشت این محصول مورد نظر چه شرایطی لازم است، یکی از این شرایط عمق خاک است، به این شکل که اگر عمق خاک کم باشد، نمی توانید به درخت کاری بپردازید و فقط می توانید گیاهان بوته ای بکارید و هر چه عمق خاک کاهش بیابد، بازه ی محصولاتی که می توانید در آن زمین بکارید کمتر می شود، به عنوان مثال اگر عمق خاک بسیار کم باشد، تنها گیاهان با طول عمر کمتر از یک سال و گیاهان دارویی که ریشه های کوتاه دارند را می توان در آنجا کاشت.

ویژگی های خاک زمین

دیگر ویژگی مهم خاک زمین که باید حتما در نظر داشته باشید، pH زمین می باشد، pH خاک زمین ممکن است یکی از سه حالت قلیایی، خنثی و اسیدی باشد، برای کاشت گیاهان بهترین نوع زمین، زمینی است که pH خنثی داشته باشد، اگر یک زمین دارای pH مناسبی نباشد، باید هزینه ی هنگفتی پرداخت تا pH خاک زمین را تنظیم کرد.

به عمق خاک به عنوان یک عامل مهم اشاره کردیم، در نظر داشته باشید که ضخامت خاک و شیب زمین نیز اثر بسزایی دارند. اگر زمین شیب زیادی داشته باشد، با بارش ها و آبیاری های مکرر به اصلاح خاک زمین شسته می شود و شیب به آرامی کم می شود، این شسته شدن خاک باعث می شود که خاک فرسوده شود و مواد معدنی داخل خاک کمتر شود و پس از مدتی زمین غیر قابل کشت شود. البته در نظر داشته باشید که با اقداماتی مثل شخم زدن در عکس جهت شیب زمین می توانید فرسایش خاک در زمین های شیب دار را کاهش دهید. شیب مناسب برای زمین های کشاورزی معمولا کمتر از 8 درصد است.

منابع آب منطقه

مورد دیگری که در هنگام خرید یک زمین باید در نظر بگیرید دسترسی به منابع آبی است، این مورد به نوعی مهم ترین فاکتور در خرید یک زمین می باشد و خرید یک زمین که منابع آبی کافی ندارد به هیچ وجه توصیه نمی شود. در هنگام بررسی منابع آبی به فصلی بودن یا نبودن آن ها نیز باید توجه کرد، زیرا اینگونه منابع مثل رودخانه های فصلی به طور موقت آب مورد نیاز شما را تامین می کنند و در فصل های گرم تر ممکن است به مشکل بخورید. همچنین اگر از چاه آب استفاده می کنید، باید میزان آبدهی چاه را نیز بررسی کنید. به مواد داخل آب هم باید توجه داشت، اینکه رودخانه از چه مناطقی عبور می کند، آیا کارخانه ای در نزدیکی رودخانه است، آیا آب رودخانه تمیز است و اینکه آیا در اطراف منابع آبی آلودگی وجود دارد؟ اینگونه موارد خود می تواند باعث شود که آب رودخانه یا چاه تا حدودی قلیایی یا اسیدی باشد و بر کیفیت خاک زمین می تواند اثر گذار باشد.

منابع آب منطقه و تاثیر آن در ارزش زمین
منابع آب منطقه و تاثیر آن در ارزش زمین

البته بار ها در مقالات گفته ایم و دوباره بازگو میکنیم منطقه سرخاب و به کلی تهراندشت کردان دارای سطح آب بالا بوده و همین باعث سرسبزی منطقه شده است و مشکلی برای آبیاری درختان و یا ویلای استخر خود نخواهید داشت ، برای خرید ویلا استخردار می توانید در منطقه کردان و سرخاب روی لینک مربوطه بزنید ، ویلاهای با قیمت های مختلفی در اینجا آورده شده است.

 

امنیت ویلا و ملک از مهمترین ملاک های خرید زمین است

از امنیت زمین خود اطمینان حاصل کنید، با یک حصار یا دیوار ساده می توانید اطمینان حاصل کنید که زمین شما امن است و امکان تعدی دیگران وجود نخواهد داشت.
سعی کنید در بررسی زمین از یک کارشناس علوم کشاورزی کمک بگیرید زیرا عوامل بسیاری هستند که در کیفیت زمین اثر گذارند، به عنوان مثال در برخی از زمین های کشاورزی علف های هرز ممکن است به محصولات حمله کنند و بازدهی زمین را کاهش دهند.

در بررسی زمین یا باغ به باد خیز بودن منطقه نیز باید توجه کرد، زیرا در مناطقی که باد با شدت بیشتری می وزد می تواند برای محصولاتی که به طور ردیفی کشت می شوند مشکل ایجاد کند و به محصولات آسیب وارد کند.

انجام معامله و خرید زمین

پس از بررسی زمین نوبت به موارد دیگر مثل عقد قولنامه می رسد، خیلی از افراد ممکن است که قولنامه را با سند ملک اشتباه بگیرند، در نظر داشته باشید که قولنامه نوعی قرارداد است که معمولا بین خریدار، فروشنده و مدیر بنگاه منقعد می شود و جزء اسناد رسمی به حساب نمی آیند. قولنامه معمولا به این منظور عقد می شود که به طرفین فرصت بدهد تا شرایط معامله را به طور دقیق تنظیم کنند و در قولنامه معمولا صرفا به جزئیات معامله می پردازند و تنظیم قولنامه نشان دهنده ی این است که ملک مورد نظر مورد معامله قرار گرفته است.

نکاتی درباره معامله زمین
نکاتی درباره معامله زمین

سعی کنید که قبل از انعقاد قولنامه برای خرید زمین یا باغ مواردی را گفته شد بررسی کنید تا احتمال بروز مشکل به حداقل برسد. از آنجایی که اینگونه معاملات مرحله به مرحله انجام می شود و بخشی از اسناد و مدارک نزد بنگاه به عنوان امانت سپرده می شود، سند خرید زمین را می توانید قبل از تنظیم قولنامه با استفاده از کد رهگیری ای که به هر معامله ی خرید زمین داده می شود استعلام کنید و سعی کنید به تمام جزئیات سند زمین توجه کنید تا معامله ی خود را به درستی صحت سنجی کنید، همچنین دقت داشته باشید که تمام زمین ها دارای سند رسمی نیستند و ممکن است که به صورت سنتی سند شان تنظیم شده باشد، برای خرید چنین زمین هایی باید قبل از عقد قرارداد از دفاتر اسناد رسمی صحت سند ها را پرس و جو کنید.

خرید از شخص حقیقی یا حقوقی؟

از دیگر نکات حقوقی که باید برای خرید زمین در نظر داشته باشید این است که زمین را از اشخاص حقیقی خریداری می کنید یا اشخاص حقوقی. خرید زمین از نهاد ها و اشخاص حقوقی قوانین مختص به خود را دارند و باید محوز های لازم را بررسی کنید، همچنین بعضی از زمین ها ممکن است در محدوده ی تفصیلی شهر ها قرار داشته باشند که به اصطلاح می گویند زمین داخل طرح قرار دارد، بنابر این قبل از خرید زمین به این قضیه توجه داشته باشید که زمین داخل طرح تفصیلی شهر های اطراف نباشد.

در نهایت می توان گفت که خرید ویلا در کردان و زمین در مناطق شمالی کشور و به دلیل آب و هوا ی مناسب رونق بیشتری دارد و حتما قبل از اقدام به خرید زمین یا باغچه با افراد متخصص در این زمینه نیز مشورت کنید، زیرا ممکن است مواردی باشد که شما هنگام خرید زمین به آن ها توجه زیادی نکنید و بعد ها دچار مشکل شوید.

3 پاسخ

  1. سلام روز خوش.
    توضیحات بالا برای زمین کشاورزی جامع بود.
    ولی جهت خرید زمین برای ویلا سازی چه توضیحی هست؟
    سپاس.

    1. شرایط برای هر منطقه متفاوته ، مثلا منطقه تهراندشت اینکه شهرک تفکیک شده باشه یا داخل خیابون ویلا ساخته شده باشه جای مناسبیه و اگر بنای قدیمی داخل ملک باشه که بهتر
      برای جاهایی مثل ماهدشت زمین‌هایی خوبن که داخل بافت هستند اما بومی ندارند
      برای سهیلیه هم زمین های شهرک زعفرانیه بهترین ها هستند

  2. میشه لطفا راهنمایی کنید بهتره مکان برای خرید زمین در شهرکرد و ساخت ویلا کدام منطقه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *